Höstdag till 100%

"Cimetière du Père-Lachaise", Paris största kyrkogård och antagligen mest kända.
 
Gravarna var väldigt stora och pampiga! Tror det krävs en del (kändisskap, pengar, kontakter?) för att få bli begravd här, wow säger jag bara.
 
 
Det tog aldrig slut...
 
Jim Morrison's grav. Kändes skumt att fotografera det dock, och ännu mer att lägga upp här. Men samtidigt var det häftigt att se.
 
Brevid Jim Morrison's grav. Som ni ser till vänster i bilden är det ett stängsel runt graven, och ni kan även se en vakt i högra hörnet. Tydligen har det hänt en del vid graven tidigare, folk (fans av Morrison) som haft sex och tagit droger på graven för att hedra sin idol. Ganska häftigt tyckte lilla jag, som inte har särskilt bra koll på Jim Morrison.
 
Efter allt vandrande behövde vi en energikick!
 
Efter lämning av barn och frukost åkte jag och tyska Marie in till Paris, närmare bestämt till kyrkogården Cimetière du Père-Lachaise. Då jag hört en del om denna kyrkogård var jag tvungen att ta mig dit. Kyrkogården har en del kända gravar, såsom Jim Morrison, Oscar Wilder och Édith Piaf. Det kändes ganska bisarrt dock att människor gick runt på en kyrkogård med en turistkarta över alla kända gravar med kameran i högsta hugg. Men sen gick jag ju ändå där också med min mobil, så jag ska väl egentligen vara tyst hehe. Det var väldigt stämningsfullt i alla fall idag, där jag och Marie gick runt på kyrkogården. Det var höst i luften, gula löv singlade ner från träden och man kunde höra kråkorna i fjärran. Det var... mysigt på något sätt? I eftermiddags slog vi oss ner på Starbucks och såg till vår glädje att de hade fått in sina julsmaker. Kan ha glömt att nämna att jag älskar julen och allt som har med det att göra.. Marie tog en pepparkakskaffe, som var riktigt god och inte för söt. Min varma choklad med mandel och honung var dock tyvärr ingen vidare. Faktiskt ganska äcklig, lesson learned! Barnvakt var det ikväll igen, och barnen somnade för ett tag sedan. Jag ligger i sängen och kollar film, sovmorgon imorgon OCH ledig dag då den 11:e november är en röd dag i Frankrike (slutet av 1:a världskriget). Det ska vi fira med ett besök till Sacré Cœur!
 
Imorgon åker min kära bror till USA för studier i 8 veckor. Jag hoppas han får det bra, och längtar efter att få se bilder mmm. Godnatt!



Kommentarer
Postat av: Mariekexet

Möjs höstdag. :D Önska jag kunnat vara med i Sacre Coeur.....

Svar: Jaa, så synd att du var sjuk.. Hoppas att du blir frisk snart <3
Hanna "Rococo" Nilsson

2014-11-12 @ 16:08:49
URL: http://mariekexet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback