Grand palais och 100% höst

Snabb titt på De Louvre, bara för att
 
Palats mitt emot De Louvre, osäker på vad. Finns ju så många palats här, omöjligt att hålla koll på alla...
 
Gömd trädgård inne i Grand Palais
 
Vi la upp fötterna på fontänen, likt en parisbo (kanske inte mest typiska för en parisbo, men vi såg andra människor göra det som liknade parisbor, så vi antog att det är så man gör om man bor i Paris. Och det gör ju vi.)
 
Sporten Boule är otroligt populärt här, du kan se människor lite och här där som spelar en match. I en stor rondell vid mitt hus pågår det alltid en boule match!
 
En helt vanlig metrostation med lite pimp! Oklart om det ska föreställa någonting, men jag var ju tvungen att använda just denna station!
 
BIO på kvällen! Helt vanlig biosalong såklart, men bildbevis behövdes.
 
Första dagen på höstlovet! Det visade sig att dessa tre första dagarna är barnen iväg på aktiviteter under dagarna, såsom fäktning och fotboll osv, vilket innebär några lediga timmar för mig! Iväg for jag därför med finska Reetta och danska Sarah in till Paris. Vi åt lite lunch på en trevlig restaurang, underbar omelett! Grand Palais var vårt nästa mål, där vi vandrade omkring, tittade på fin arkitektur och slappade i den gömde trädgården. (Älskar att det finns allmäna trädgårdar lite här och där i Paris). Som ni ser på bilderna så hann vi ta några bilder på Louvren, då den låg mittemot. Ett besök till själva museumet ska jag dock inte förrän på onsdag!
 
På kvällen blev det bio med familjen, en fransk film som hette "Samba". samma huvudperson som i den franska filmen "The intouchables" (En oväntad vänskap). Även om jag inte förstod särkilt mycket, var filmen väldigt bra, och det går faktiskt att förstå en film utan riktigt förstå vad de säger! Franska filmer påminner mig mer om svenska filmer än amerikanska filmer. Kanske ett europeiskt flimmer över de? Även om jag i princip älskar all film, särskilt amerikanska, så är franska/svenska/europeiska oftast lite mer äkta, på något sätt. Jag väljer nog dock ofta amerikanska filmer över andra, för det är ibland skönt med "oäkta" filmer.
 



Kommentarer
Postat av: Mariekexet

Älskar bilderna, såååå fina!

Svar: Tack vännen!! Glömmer ju dock den riktiga kameran 50% av gångerna, som denna gången.. :( Men det var väldigt fint att vandra omkring där!
Hanna "Rococo" Nilsson

2014-10-21 @ 23:03:37
URL: http://mariekexet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback