Catacombes de Paris

Mamman hade köpt hem den nya upplagan av Charlie Hebdo.
 
Efter vinkvällen i fredags+en tidig uppgång behövdes det minsann en "Galette des rois" i lördags inför Katakombsbesöket.
 
Elin och pojkvännen Gabriel (Frankrike) som snällt kunde översätta alla häftiga/mörka texter som fanns där nere...
 
Åh vad dålig bild såg jag nu i efterhand. MEN detta var alltså en brunn för arbetarna i Katakomberna, där de kunde tvätta sig. Otroligt klart vatten.
 
När man stiger in i Katakomberna; "Arrête! C'est ici l'empire de la mort" (Stanna! Här ligger dödens kejsare.)
 
Kvällen, hemmagjord pizza!
 
Det var tidigt upp igår, lördags, för att ta sig mot katakomberna! Ganska trött kan jag meddela, men så värt det. Helt otroligt och ofattbart var det där nere. Katakomberna i Paris är alltså underjordiska gravar. Tunnelsystemet började utformas på romarriket, men det var (någonstans...) efter 1750-talet man först började använda de som gravar. Kvarlevnader från 6 miljoner (!) människor ligger där nere. Anledningen var att kyrkogårdarna i Paris hade blivit så fulla, och sjukdomar spreds via begravningar. Därför placerades skelett av de avlidna under jorden. Efter blev det en välbehövlig lunch, vilket såklart involverade fet mat. På kvällen satt jag barnvakt, och jag och barnen gjorde pizza! Lilltjejen tyckte att jag skulle ha oliver på min del utav pizzan, så så fick det bli.
 
Idag mötte jag upp tjejerna i La Défense för shopping (tomhänt gick jag därifrån, nog bäst..). Efter blev det den underbara sushibuffén i Bastille vi var på för några helger sedan. Familjen är borta ikväll, så nu ska jag laga lite kvällsmat och äta framför en bra film. Redo för en nya vecka imorgon, och en 2-dagars utgång i helgen. Kram
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback