En vacker dag

På "Place de la Concorde" med Luxorobelisken i bild, en gåva från Egyptens kung. Mer än 3300 år gammal (whaaaaat)
 
Den första giljotinen placerades på "Place de la Concorde" under franska revolutionen, och här halshöggs Ludvig XVI och Marie Antoinette... (Och ja, här var det Wikipedia för folket. Men "the more you know")
 
Utsikt (obelisken till höger)
 
Början av Champs-Élysées (ni måste ju lägga märke till triumfbågen?)
 
Om man kollar åt andra hållet ser man detta, "Jardin des Tuileries" och bågen, "Place du Carrousel". Ser ni något som gömmer sig där bakom..?
 
LOUVREN OH HERREGUD! ALLT ÄR SÅ ÖVERVÄGANDE OCH FINT!
 
Bakåtblickande mot Place de la Concorde (obelisk och triumfbågen i bild)
 
Man som sålde gammalt bröd till turister. Smart affärsidée möjligtvis?
 
Igår, måndag, hände det inte särskilt mycket hos mig. Barn, jogga, städa, äta, barn. Lugn dag. Idag dock, oj vad jag har flängt. Skola först, första lektionen sen lovet, kändes bra. Pluggapluggaplugga! Sedan gick jag och svenska Elin från min klass och åt lunch på en mysig restaurang, omelett med champinjoner! Hem for hon efter och jag mötte upp tyska Marie på Champs-Élysées. Vi vandrade längs hela avenyn (creds till oss) och såg några julstånd som börjat smyga sig fram. Vi kom fram till "Place de la Concorde", ett enormt område med bl.a. "Luxorobelisken", och efter det kom vi in i "Jardin des Tuileries" (känd trädgård med andra ord). Allt var väldigt, väldigt fint, så vi fick stanna ofta längs vägen för att ta in allt det fina. Sista stoppet på vår tisdagsvandring blev plötsligt Louvren. Förvånad blev jag som inte hade en aning att den låg just här, även om jag besökt den flertal gånger. För er som inte vet, mitt lokalsinne är min dygd... Familj och vänner kan säkert intyga på det. Men vi blev glada som fick se Louvren idag också, och jag känner igen mig lite mer i Paris!
 
Vi har precis ätit kvällsmat (anka) och efterrätt (hemmagjord äppelkompott) och jag sitter nu i köket och käkar valnötter och längtar efter jul. Hann ringa min bror med, som nästa vecka åker till USA för studier i 8 veckor, vilket tyvärr innebär första julen utan honom. Tur att Skype finns i dagens samhället! Godnatt. Förresten, imorgon är det onsdag... Vilket vi alla vet vad det innebär--> Hård arbetsdag!



Kommentarer
Postat av: Mariekexet

Ååååh, bilderna är sååå fina! Och du verkar ha haft fullt upp :D Men verkar ju bara fuun fuun fuun! OCH NU KÖR VI IMORGON, YEAH !!

Svar: Taaaaack! :) :) Älskar att vandra omkring överallt, så mysigt ju <3
Hanna "Rococo" Nilsson

2014-11-04 @ 22:49:35
URL: http://mariekexet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback