En lista

Tacos hos Lovisa i söndags, som slutade i kanelkladdkaka och turnering av kortspelet "Bubblan".
 
Malins fina hund, "Jenna" som sällskapade oss under kvällen
 
Så mycket nostalgi! "Labyrinth", älskade att spela det när jag var liten!
 
Pärlan jag kör runt barnen i nu på lovet!
 

Även om lov innebär mer arbete (jobbar 8-21 denna veckan...) så har jag ändå fått en sorts lovkänsla. Vissa au pairer är ensamma hemma då familjen är ute och reser, vilket innebär hus/lägenhetshäng! Jag älskar det. Tacosen och Lovisa i söndags var perfekt, likaså kortspelsturneringen efter.
 
Igår gällde det i alla fall, jag skulle köra äldsta tjejen till Maison Lafitte. Då jag bara haft körkort i 2 år och bara kört inom Sverige, var det inte det lättaste för mig i början, då körningen här inte är likadan som Sverige (såklart).
 
1. De har 50458394759834890523 trafikljus, vilket innebär att du kör, stannar, kör, stannar mestadels av tiden. Sen hjälper det inte att de inte har några linjer som visar där du ska stanna. Detta, i kombination med att de gillar att gömma trafikljusen bakom t.e.x. träd, gör det lite jobbigt.
 
2. Stoppskyltar finns även de överallt, och som svensk lär man sig att man måste stå helt stilla när detta visar sig på vägen. Här? Nja, not so much.
 
3. Enkelriktat? Kom till Frankrike, landet uppbyggt på enkelriktade vägar!
 
4. Vägarna är omänskligt smala, och när då lastbilar och allt möjligt väljer att stanna mitt i vägen för okänd anledning, ja men då är du fast.
 
5. Rondeller är ju ett kapitel för sig. Vad jag förstått finns det två olika rondeller. Den första, som resterande av världen har, där bilarna i rondellen har företräde finns absolut. Men när rondellerna som har omvända regler kommer in i bilden, det är då det blir lite klurigt. Du ska alltså stanna i rondellen, så bilarna från "utsidan" ska kunna köra in. Detta resulterar såklart i massa köer, tutningar, och oftast helt stillastående.
 
6. Ska du in och köpa bröd/handla/gå till frisören? Står du mitt i en väg och kan/orkar inte hitta en parkering? Ingen fara! Bara slå på varningsblinkersen så kan du ställa dig exakt var du vill. Utför inte alls någon fara.
 
Utöver det här så gick det faktiskt bra. Kan möjligtvis ha råkat köra mot rött och även in på en enkelriktad gata (som tur var var det en väldigt snäll man som tutade som en galning på mig då han såg mig köra in, och jag kunde snällt backa tillbaka igen), men! Vi lever allihopa, och det är ju jobbigast i början, när man kör på en helt okänd väg. Det är ju kul i alla fall att kunna bocka av att ha kört i Frankrike! Efter jobbdagen tog jag mig till Malin där Helena var, så körde vi sushi och ännu en spelkväll. Love it. Nu ska jag (köra) iväg med lilltjejen och hämta den äldsta. Lillkillen åkte till Venedig imorse med sin mormor, och kommer tillbaka på torsdag. 
 
P.S. Glöm inte att det är fettisdagen idag! Ät några dussin semlor åt mig med är ni snälla. Jag kommer på fredag, och då jäklar ska jag förtära semlor. Familjen, som är katolsk, firar också fettisdagen, fast här heter det "Mardi Gras" som har samma betydelse som på svenska, fet tisdag. Idag äts det alltså massa gott, för att sedan under 40 dagar avstå från det man gillar mest t.ex. choklad för barnen. Spännande...
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Lina Carlsson

Garvar så hårt åt trafikreglerna <3 Frankrike alltså....

Svar: Haha ja det är fan inte lätt... Mängden trafikljus är dock det som är svårast för mig, syns ju inte heller!!
Hanna "Rococo" Nilsson

2015-02-17 @ 16:45:43
URL: http://terranivium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback